NLdoet 2019, Lionsclub Voorburg ondersteunt 'De Boot'

Tijdens de nationale NLdoet 2019  staken leden van Lionsclub Voorburg de handen uit de mouwen bij wijkvereniging Damsigt. Het wijkgebouw ‘De Boot’ is in 2018 volledig verbouwd, maar inventaris en ook de tuin achter De Boot waren hierbij nog niet meegenomen.

Midden in de wijk Damsigt in Voorburg staat ‘De Boot’, het mooie onderkomen van de wijkvereniging. In 2018 is dit gebouw behoorlijk gerenoveerd. Deze opknapbeurt is vrijwel volledig door leden uit de wijk zelf uitgevoerd. Een geweldige prestatie. Stijn Strous, voorzitter van Damsigt: “De wijkvereniging vervult een bindende, sociale functie voor de mensen uit de wijk. We hebben ongeveer 400 leden en organiseren allerlei sociale activiteiten. Met De Boot als ons trotse middelpunt. Hier gebeurt het en hier kunnen wijkgenoten, van jong tot oud elkaar ontmoeten.” Zo heeft Damsigt onder meer koffieochtenden voor ouderen; een kinderkookclub, bridge-avonden, workshops (zoals haarvlechten voor vaders) en dans- en ontmoetingsavonden.

Bart Groothuis van Lionsclub Voorburg: “Ik hoorde dat De Boot zich had aangemeld voor NLDoet en dat met name inventaris, tuin en buitenplein nog opgeknapt moesten worden. Wij staat als Lionsclub midden in de samenleving. Waar we kunnen, willen wij initiatieven in onze gemeente ondersteunen door zelf de handen uit de mouwen te steken of door het organiseren van projecten die uiteindelijk geld opleveren voor een goed doel”. Gezamenlijk pakten leden van de wijkvereniging en de Lionsclub Voorburg de werkzaamheden op. Er werden tafels en stoelen geschuurd en gelakt en de tuin werd geschoffeld en van nieuwe planten voorzien. Ook zijn tafels aan de onderkant voorzien van een isolatielaag voor een betere akoestiek in de grote ruimten.

Stijn Strous: “Wij zijn natuurlijk erg blij met de hulp van de Lionsleden. De opknapbeurt gaat hiermee veel sneller. Bovendien kunnen we onze activiteiten en sociaal bindende functie nog eens extra onder de aandacht brengen”. Er is hard gewerkt, veel gerealiseerd, maar ook vaak gelachen. Naast het praktische heeft NLDoet daarmee ook een mooie bindende factor.

NLdoet 2018, Lionsclub Voorburg ondersteunt wederom Dorrepaal

Tijdens de nationale NLdoet-dag op zaterdag 10 maart staken leden van Lionsclub Voorburg de handen uit de mouwen bij Buitengoed Dorrepaal. Dit buitengoed, met een dierenweide, winkel, kwekerij, horeca en een speelweide wordt onderhouden door mensen met een beperking en is toegankelijk voor iedereen (gezinnen, groepen, klassen e.d.). Door deze integratie krijgen de mensen van Dorrepaal hier de kans zich te ontwikkelen.

Voor Dorrepaal is NLdoet erg belangrijk. De ruim 120 cliënten kunnen, ondanks hun beperking, veel doen, maar mogen door deze limitatie niet allemaal met ‘gevaarlijk’ gereedschap werken. Met behulp van de vrijwilligers kan het Buitengoed weer gereed worden gemaakt om de vele bezoekers te kunnen ontvangen.

Ook het voltallige college van Burgemeester en Wethouders was dit jaar bij Dorrepaal aanwezig, maar een aantal kinderen van lionsleden offerden hun zaterdag op voor Dorrepaal. Gezamenlijk werden de benodigde klussen aangepakt. Naast het vele snoeiwerk in de natuur-cultuur historische tuinen werden stronken met diepgaande wortels uitgegraven om plaats te maken voor een extra terras. Ook waren dit jaar de bankjes en tuintafels toe aan een schilderbeurt. Met kwast en roller werden deze buitenmeubelen voorzien van een frisse, rijtuigengroene kleur. Klaar voor de lente.

“Als serviceclub ondersteunen we goede doelen voor de Voorburgse gemeenschap. Met dit sympathieke project helpen we zowel het goede werk van de Voorburgse mensen met een beperking als ook de bezoekers aan de vele activiteiten van Dorrepaal”, aldus Rolf Rijkmans, een van de vele aanwezige leden van Lionsclub Voorburg.

Fotoreportage NLdoet 2018 ►

NLdoet 2017, klussen op Buitengoed Dorrepaal

Op zaterdag 11 maart 2017 hebben diverse leden van Lionsclub Voorburg in het kader van NLdoet 2017 werkzaamheden bij Huize Dorrepaal uitgevoerd, varierend van wilgen snoeien, schelpenpad bewerken en step stone pad aanleggen.

Fotoreportage NLdoet 2017 ►

NLdoet 2014, opknappen van tuinmeubels bij De Mantel

Zaterdag 22 maart 2014 hebben 5 leden van Lionsclub Voorburg en 5  leden van Lionsclub Voorburg Prinses Marianne gebuffeld voor ‘NLDoet 2014’ bij woonzorgcentrum De Mantel.

Er waren 8 stoelen, 3 banken en 2 tafels van hardhout die een opknapbeurt héél erg goed konden gebruiken. Eén bank was gedeeltelijk wit geverfd, 2 stoelen waren min of meer groen geverfd en de rest zag er ook niet echt vrolijk uit.

Totaal hadden we de beschikking over meer dan 10 schuurmachines. Na uren schuren en na de aangeboden lunch met broodjes én een heerlijke kroket konden we gaan beitsen op waterbasis.De kleur was antraciet. Daar dachten we aanvankelijk van: ‘Moet dat nou, zo'n donkere kleur?’ Nou het werd prachtig! Echter zóveel werk met tien Lions was niet op één dag te doen.

Dus 2 mannen en 2 Prinsessen zijn maandag 24 maart 2014 nog uren aan de slag geweest. De meeste meubels hebben 3 lagen gekregen en nóg vinden we dat er eigenlijk nog een laagje opmoet.

Maar wat wás het leuk om te doen ! Je zag het geheel opknappen en Annelies Freeke van De Mantel en wij waren erg enthousiast over het resultaat.

Fotoreportage ►