19/10/2020

Bijna alle basisscholen in Voorburg hebben meegedaan aan de Lions International Vredesposterwedstrijd 2020-2021, met als thema ‘Elkaar Helpen Geeft Vrede’.

Er deden 13 groepen 8 van Nieuw Vreugd en Rust, St Maartens, De Vijverhof, De Driemaster, Groen van Prinsterer, Professor Casimir, De Lusthof en Cascade mee, bij elkaar ruim 400 leerlingen.

Deze wedstrijd wordt elk jaar in ruim 190 landen, dus vrijwel wereldwijd, gehouden met 600.000 leerlingen in de leeftijd van 11 tot 13 jaar. Hierbij drukken de kinderen uit wat vrede voor hen betekent, waardoor zij meer begrip krijgen voor elkaar en voor andere volkeren en culturen. In Voorburg organiseren de Lionsclubs Voorburg en Prinses Marianne deze wedstrijd.

Onder voorbehoud van de coronamaatregelen is de opzet van de wedstrijd als volgt:

In elke groep werden de drie beste tekenaars in de week voor de herfstvakantie door een vakkundige jury gehuldigd.

De twee mooiste posters van elke groep worden geëxposeerd in de bibliotheek in Voorburg vanaf de herfstvakantie tot de finale op vrijdag 13 november.

Op 13 november worden door wethouder onderwijs mevr. Bouw de drie beste tekenaars vereerd met voor ieder een mooie prijs. Daarvoor heeft een vakkundige jury de drie beste posters geselecteerd. Deze beste tekenaars worden uitgenodigd voor de huldiging op 13 november, helaas vanwege corona zonder ouders, vrienden en vriendinnen.

De drie posters dingen mee naar de beste van Nederland. Die poster gaat samen met de winnende posters van de andere deelnemende landen naar New York voor de beste van de wereld. Die hoofdprijs is 5.000 dollar en een reis met 2 begeleiders naar het VN-Hoofdkwartier in New York voor de prijsuitreiking.

Zie voor meer gegevens ►►