Vredesposterwedstrijd 2023

Thema: 'Durf te dromen!'

Grote Finale Lions Vredesposterwedstrijd te Voorburg.

Vrijdag 9 november 2023 vond in de Bibliotheek aan de Vliet te Voorburg de grote finale van de door Lions Clubs International georganiseerde en door de lokale Lionsclubs Voorburg en Voorburg Prinses Marianne gecoördineerde Vredesposterwedstrijd plaats onder grote belangstelling van o.a. de kanshebbers, die de hevige regen hadden getrotseerd om - soms met vader en/of moeder - bij dit spannende moment aanwezig te zijn.

In de voorrondes werd hard gewerkt aan het uitbeelden van de gedachten die  11-, 12- en 13-jarigen hebben bij het thema van dit jaar: ‘Durf te Dromen!’. Zeven basisscholen in Voorburg deden mee met elf groepen 8 met in totaal 370 leerlingen. De twee beste posters uit elke groep zijn vervolgens enkele weken in de bibliotheek geëxposeerd.

Een deskundige jury onder leiding van wethouder onderwijs Jeffrey Keus, met bibliotheekdirecteur Gerard Hendriks en kunstenares Jolanda van der Elst, selecteerde de volgens hen mooiste uit de geëxposeerde 22 posters. Daarbij beoordeelden zij de tekeningen op uitbeelding van het thema, de gebruikte techniek en de posterwaardigheid.

Wethouder Jeffrey Keus verklaarde bij de prijsuitreiking: “Alle posters zijn het kiezen waard en de jury heeft afgesproken om eerst voor zichzelf de mooiste uit de expositie te kiezen. Bij de bespreking bleek dat iedereen, dus unaniem, dezelfde had gekozen: die van Jack Leeman van de Casimirschool.” Jack kreeg als cadeau een mooie tekendoos en schilderspalet om zijn kunsten verder te ontwikkelen.

Daarnaast was er ook de publieksprijs voor de poster met de meeste stemmen. Want tijdens de expositie kon iedereen op een favoriete poster stemmen, zowel in de bibliotheek als op internet. De meeste stemmen, 148 van de 946, werden gegeven aan de poster van Feline Meertens van de Lusthofschool.  De wethouder reikte ook deze publieksprijs met tekendoos en schilderspalet uit.

De winnaars namen heel blij hun prijs in ontvangst.

Beide posters dingen nu mee naar de beste van het Lionsdistrict 110AZ, waarna vervolgens de mooiste poster van Nederland wordt gekozen, die eind december naar de Verenigde Staten wordt gezonden om mee te dingen naar de beste van de wereld. De hoofdprijs is $ 5.000,- en een reis met twee begeleiders naar New York. Er zijn ook nog 24 opvolgende prijzen van $ 500,- elk.

Zie voor de wereldwinnende posters van de afgelopen jaren ►